FAQ's

U moet altijd uw identiteitsdocumenten (identiteitskaart of paspoort) meebrengen, die de notaris moet controleren. Meestal zijn uw huwelijksakte en een kopie van een eventueel huwelijkscontract vereist. Andere noodzakelijke documenten hangen af van het type zaak; bijvoorbeeld, als u een onroerend goed verkoopt, is de eigendomstitel (koopakte) vereist, of voor nalatenschapszaken, de overlijdensakte. Aarzel niet om via e-mail contact op te nemen met het kantoor om te informeren naar de specifieke documenten die nodig zijn voor uw komende bezoek.

U kunt voor elke nieuwe zaak de notaris van uw keuze aanwijzen. Het feit dat u eerder een andere notaris heeft geraadpleegd voor een andere zaak is niet relevant. U kunt ook op elk moment tijdens de behandeling van een zaak van notaris veranderen, maar late wijzigingen kunnen extra kosten met zich meebrengen. Specifieke deontologische regels zijn van toepassing op notarissen wanneer zij elkaar opvolgen, met name met betrekking tot de vergoeding voor verrichte handelingen.

Het wettelijke principe van de vrije keuze van notaris staat u toe een andere notaris aan te wijzen, zelfs als dit aanvankelijk niet gebeurd is. Opnieuw kunnen late beslissingen extra kosten met zich meebrengen. In elk geval moet het raadplegen van een 'derde' notaris transparant gebeuren voor alle betrokken partijen en de aanvankelijk aangewezen notaris. De rol van de nieuw geraadpleegde notaris is niet om het werk van hun collega te controleren, maar om samen te werken om de transactie tot een goed einde te brengen, ongeacht wanneer hun aanstelling plaatsvond.

Het komt vaak voor dat oude akten van tientallen jaren geleden zoek raken. Dit is geen probleem. We beschikken over middelen om deze akten te identificeren, de datum van ondertekening en de notaris die ze heeft ontvangen. Een verzoek om een afschrift van de akte kan worden ingediend bij deze notaris als hij nog steeds werkzaam is, of bij zijn opvolger. Als de akte meer dan 75 jaar geleden is opgesteld, moet een afschrift waarschijnlijk worden aangevraagd bij de Rijksarchieven van de provincie. Afschriften zijn over het algemeen betalend.

Ja! De notaris is niet alleen een authenticator; hij geeft ook uitgebreid advies. Dit geldt voor lopende zaken en daarbuiten. Bijvoorbeeld, het beheren van het vermogen van een onbekwame ouder, overwegen om geld uit te lenen aan een kind, bijdragen aan fondsen voor werkzaamheden aan een eigendom dat niet van u is, enz. Natuurlijk is de notaris niet bevoegd voor alle juridische kwesties. Aarzel niet om contact op te nemen met de notaris als u een vraag heeft die binnen zijn expertise valt.

Dat is de vraag van de maand!

Communicatie moet passend zijn. Hoewel e-mail een eenvoudige en snelle manier is om informatie uit te wisselen, is het mogelijk niet geschikt voor notarieel advies, dat vaak complex is en een grondig begrip van de persoonlijke of familiale context vereist. Over het algemeen raden we een vergadering aan, eventueel via videoconferentie. Eenvoudig advies kan echter per e-mail worden verstrekt binnen de context van een lopende zaak (of zelfs buiten een zaak, maar alleen aan een vaste klant).

De wet verplicht de notaris tot 'onpartijdigheid'. Anders dan een advocaat, wiens rol onder andere bestaat uit pleiten, kan een notaris geen partij kiezen voor de persoon die hem heeft aangesteld. Als partijen het oneens zijn, is de primaire rol van de notaris (of notarissen indien er meerdere zijn) om een minnelijke en juridisch gerechtvaardigde oplossing te zoeken. Dit kan inhouden dat de notaris zijn cliënt adviseert om een meer verzoenende positie in te nemen. In geval van aanhoudend meningsverschil zorgt elke notaris ervoor dat alle aanwezige partijen volledig geïnformeerd zijn.
Terug naar de startpagina